سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فوتبال
 
قالب وبلاگ

 

مسئول بسیج عشاریری کشور  نخستین جشن یاشکوه عشایر بسیجی در شهرکرد با سخنرانی مسئول بسیج عشایری کشور  در حالیکه لباس بختیاری را به تن داشت  برگزار شده در این جشن باشکوه همه اقوام و ایلات کشور حضور داشته  اند  و برای اولین بار جلوی ناتوی فرهنگی در استان با یک حرکت نمادین گرفته شد و  جرقه امید در اذهان اقوام  بلاخص بختیاری ها دمیده شد و با یک نگاه مبنی بر اینکه توجه مسئولین به انها دوخته شده بارقه از امید را بهمراه خواهد داشت  یکی از دلایلی خذف فرزندان بختیاری در سازمانها و ادارات شهرکرد ناشی از یک نوع رقابت بوده و بلحاظ عدم نفوذ  بختیاری ها در سازمانهای مانند جهاد کشاورزی و استانداری و  دانشگاه شهرکرد و دانشگاه های آزاد و ...  با تاسی از  مقوله فرصت و تهدید نموده بختیاری ها باعث سرخوردگی و دل مردگی شده بود  و این نوع نمایش ها نشان داد که بختیاری ها بیش از همه عاشق ولایت و رهبری و اسلام بوده و یاوران رهبری هستند که در این نوع  همایش ها باعث بهم نزدیک شدن دلها و بارقه ای امید شد امیدواریم که همچنان  این نوع همایش ها تداوم داشته باشد و لازم است از همه دست اندر کاران این جشن باشکوه تشکر کنم


[ چهارشنبه 89/2/29 ] [ 2:44 عصر ] [ علیرضا جهانبخشی ]

  توجه بزرگسالان همواره نیاز به دلیلی دارد. اما این موضوع در کودکان متفاوت است. متأسفانه بسیاری از والدین به جای اینکه از قدرت توجه خود درجهت تشویق رفتارهای مثبت کودک و کم رنگ و بی اهمیت کردن رفتارهای بد استفاده کنند تا کودک برای گرفتن توجه رفتارهای خوب را تقویت و بد را محو کند برعکس عمل می کنند.در بسیاری مواقع تا کودک کار بدی نکرده کاری به او ندارند اما به محض بروز کوچکترین مشکلی به او تذکر داده و یا به عبارتی توجه منفی به او می دهند و این کار را با سرزنش و احیانا تنبیه همراه می کنند.کودکی را درنظر بگیرید که به دلیل اینکه در هنگامی که والدین به خرید رفته رفتار خوبی داشته یک آب نبات جایزه گرفته و کودکی که این کار را کرده اما توجه یا جایزه ای نگرفته است.وقتی شما به خاطر بدرفتاری کودک مرتب با او صحبت کرده و او را سرزنش کرده و به وی تذکر می دهید در واقع به او توجه کرده اید اما او این توجه را به دلیل کار بدی که کرده از شما گرفته نه به دلیل اینکه خوب بوده. پس سعی می کند که هر بار نیاز به حمایت و توجه شما دارد باز کار بدی انجام دهد.بنابراین بهتر است سعی کنید بیشتر محبت خود را در هنگامی که کودک اذیتی ندارد و یا به کار خود مشغول است به او بدهید تا احتیاجی نباشد برای جلب توجه کار بدی کند تعریف‌های مختلفی وجود دارد برای تعریف سن نوجوانی، ولی هر چه باشد 12 تا 18 یا 15 تا 17 سالگی، آنقدر مهم است که روزی (8 آبان) به همین اسم در تقویم کشور ما وجود داشته باشد تا شاید حساسیت و توجه والدین، مسوولان و همه کسانی که با افرادی در این حس در ارتباط هستند،بیشتر شود.نوجوانی به تعبیر روان‌شناسان سن گذار از کودکی به جوانی محسوب می‌شود و دقیقا با همین تعریف اهمیتش بیشتر می‌شود. در واقع نوجوان نه آنقدر کودک محسوب می‌شود که مثل کودکان او را تحت کنترل یا مراقبت قرار داد و نه آنقدر جوان که بشود به او اعتماد کرد و استقلال لازم را به او داد.روان‌شناسان معتقد هستند نوجوانان بویژه در جوامع تازه توسعه‌یافته، یک بحران هویت یعنی دوره موقتی از اغتشاش و ناآگاهی را در برخورد با راه‌های گوناگون، پیش از تعیین هدف‌های زندگی خود تجربه می‌کنند.

در این سن بیشتر نوجوانان تحت تاثیر شرایط محیطی هستند و در واقع اهداف، الگو‌ها و خواسته هایش مدام در حال تغییر است، به همین دلیل ایجاد هویت با کمک محیط‌های خانوادگی، آموزشی و روابط دوستی مهم به نظر می‌رسد.ایجاد هویت به معنای آن است که نوجوان بداند کیست، چه چیزهایی برای او ارزش محسوب می‌شود و چه راه‌هایی را برگزیند که در زندگی خود دنبال کند، بنابراین این جستجو برای کشف و ساختن خود، نیروی محرکه بسیاری از دلمشغولی‌ها و رفتارهای نوجوان در جهتگیری جنسی، انتخاب شغل، ارتباطات اجتماعی، آرمان‌های اجتماعی، اخلاقی، مذهبی و فرهنگی اوست.فاطمه نوابی، کارشناس ارشد امور تربیتی بر همین اساس معتقد است: در این سنین خیلی از نوجوانان شخصیت‌های سینمایی، هنری و ورزشی را الگوی خود قرار می‌دهند و حتی ممکن است در تعیین هدف و الگو دچار اشتباه شوند.او به «جام‌جم» می‌گوید: توجه و کمک به هویت یابی نوجوان باید بدون سختگیری‌های بی‌مورد و بحث و جدل انجام شود. در واقع نوجوان زمانی این سن حساس را با موفقیت و درک درستی از خود و توانایی‌هایش طی می‌کند که در خانواده و در فضایی دوستانه راهنمایی شود.

ایجاد فضای رشد

والدین باید فاصله خود را با فرزندان کم، آنها را درک کرده و سعی در بازگو کردن اصلی‌ترین خطوط قرمز برای جوانان خود داشته باشند.

دکتر حسن رفیعی، روانپزشک در این زمینه معتقد است کسب نظام ارزشی منسجم باعث کاهش امکان انحرافات اجتماعی در نوجوانان می‌شود، بنابراین والدین با ایجاد فضایی همراه با ارزش‌های ملی، دینی و جهانی باید فضایی مناسب به منظور همزیستی مسالمت‌آمیز برای نوجوانان فراهم کنند تا آنها از مواهب هر سه جنبه ارزش‌ها برخودار شوند.نتایج بررسی‌ها نشان داده نوجوانان‌ خانواده‌ها و بیشتر مربیان از روند طبیعی بلوغ و ویژگی‌های دوره نوجوانی‌اطلاعات کافی ندارنداو ادامه می‌دهد: اگر چه بذر شکل‌گیری هویت در سال‌های پیش از نوجوانی پاشیده می‌شود، اما نوجوانان تا پیش از ورود به این مرحله نمی‌توانند خود را به آن مشغول کنند. نوابی نیز با اشاره به این‌که والدین باید با از پیش تعیین نکردن برخی موارد برای جوانان، مهارت انتخاب و اعتماد به نفس را در آنها رشد دهند، ادامه می‌دهد: برخی والدین به این دلیل که ممکن است نوجوانشان با تعیین هدفی نادرست دچار دردسر شود، سعی می‌کنند مسیر رفته خود را به فرزندشان دیکته کنند.او تاکید می‌کند: هر چیزی بخصوص برای سن حساس نوجوانی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

تفاوت نوجوانان با والدین

وقتی ما ظرفیت پذیرش تفاوت‌های نوجوانان و نسل جدید با عادات قدیمی خود را نداشته باشیم یا به عنوان والدین یا اولیای مدرسه انتظار داشته باشیم افکار، احساسات و رفتار نوجوانان دقیقا همانی باشد که ما می‌خواهیم، بدیهی است این بی‌انصافی و بدفهمی و آشفتگی درون خود را به نام بحران نوجوانی به بچه‌های ناپخته نسبت خواهیم داد که مایلند محیط اجتماعی و فضای روانی اطراف خویش را کشف و راه و رسمی متناسب برای زندگی خویش پیدا کنند.دکتر رفیعی، سرگردانی ناشی از تشکیل هویت را منجر به ارتکاب رفتارهای ضداجتماعی مانند اعتیاد می‌داند و به ایسنا می‌گوید: تفاوت ترکیب سنی هرم جمعیت ایران با دیگر کشورها بیانگر آن است که حجم قابل توجهی از جمعیت ایران فاصله زیادی با ارزش‌های مورد قبول والدین دارند، پس این فرآیند انتقال با کندی یا گاهی تاخیر بروز می‌کند که ماحصل آن تربیت جوانان و نوجوانانی مغایر با نظام ارزشی موجود در جامعه است.رفیعی با اشاره به اهمیت گروه همسالان در این دوره، فاصله بین نوجوانان و والدین و طولانی شدن دوره پذیرش نسل‌ها و جامعه پذیری آنها را منجر به بیشتر شدن زمینه ارتکاب انحرافات اجتماعی از سوی نوجوانان می‌داند و می‌افزاید: به عنوان مثال دوره نوجوانی اولین دوره مواجهه با نیاز جنسی است و تنها راه قانونی پیش ‌روی جوانان ایرانی ازدواج است، حال آن که وجود موانع فراوان از ازدواج جوانان جلوگیری می‌کند و به زمینه‌ای برای بروز انحرافات جنسی تبدیل می‌شود.وی دوره نوجوانی را دوره استقلال می‌داند و تصریح می‌کند: در این دوره، نوجوان نقش و جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا کرده و در صورت عدم توازن میان خواسته‌ها و بایدها دچار احساس محرومیت مزمن شده و در این شرایط است که جوان یا نوجوان برای تسکین خود به روش‌های ضد اجتماعی همچون استفاده از مواد مخدر روی می‌آورد.

بی‌توجهی به بلوغ

نتایج بررسی‌ها نشان داده نوجوانان، خانواده‌ها و بیشتر مربیان از روند طبیعی بلوغ و ویژگی‌های دوره نوجوانی اطلاعات کافی ندارند و در صورت پاسخگویی به مشکلات شایع بلوغ در نوجوانان، سلامت نسل آینده تضمین خواهد شد.در بسیاری از موارد دیده می‌شود خانواده‌ها و حتی مربیان بهداشت مدارس نمی‌توانند پاسخگوی مسائل و مشکلات نوجوانان در دوران بلوغ باشند و اطلاعات آنها در خصوص مشکلات شایع در دختران در دوران بلوغ و احتیاجات غذایی در آنها در این دوران کافی نیست.معصومه علی محمدیان،عضو هیات علمی دانشگاه ادامه می‌دهد: حتی در برخی مواقع خانواده‌ها نمی‌توانند تعریفی از بلوغ، نوجوانی و بهداشت در این دوران به دختران نوجوان و بالغ ارائه کنند، در حالی که پرداختن به مسائل بهداشتی آنها نه فقط برای خودشان، بلکه با توجه به این واقعیت که آنها مادران فردا هستند برای خانواده‌ها، جامعه و نسل آینده نیز سودمند است.

او تاکید می‌کند: البته تنها بهداشت بلوغ دختران نیست که باید مورد توجه قرار گیرد، بلکه بهداشت بلوغ در پسران نیز بسیار حائز اهمیت است و باید در این زمینه نیز فعالیت‌هایی صورت گیرد.

در این میان کارشناسان امور تربیتی نسبت به تعارض‌های موجود در فضاهای مختلف و در سطح جامعه نیز هشدار می‌دهند.نوابی، کارشناس ارشد امور تربیتی با اشاره به همین موضوع معتقد است: یک نظام حمایتی و منسجم در سیستم آموزش مدارس، وسایل ارتباط جمعی و خانواده در خصوص برخورد با نوجوان در سن بلوغ وجود ندارد.

به گفته او نداشتن برنامه‌ریزی به روز، نبود الگوهای مناسب و یکسان و همچنین نبود شناخت از فرهنگ جامعه از جمله ناهماهنگی‌های موجود میان نهادهای تربیتی جامعه و خانواده‌هاست.

نوجوانتان را جدی بگیریدروان‌شناسان معتقدند وقتی فرزندان به سنن نوجوانی می‌رسند از نظر جسمی و روحی تغییرات قابل ملاحظه‌ای می‌کنند، به همین دلیل والدین نیز باید رفتار و انتظارات خود را از آنان تغییر دهند.در واقع در این زمان متوجه خواهید شد فرزندتان قصد دارد استقلال بیشتری در خانواده داشته باشد. او سعی می‌کند بیشتر تصمیماتش را خودش بگیرد. این تصمیمات از ساده‌ترین موارد مانند انتخاب لباس شروع می‌شود و تا انتخاب ورزش مورد علاقه و سرگرمی‌هایی که دوست دارد به آنها بپردازد، ادامه می‌یابد.شما می‌توانید راه را به نوجوان نشان دهید، اما بگذارید خودش حرکت کند. نیازی نیست برای تسریع حرکت او را هل بدهید.

باید توجه داشته باشید امور خصوصی او برای به‌استقلال‌‌رسیدنش بسیار اهمیت دارد. مشکلات فرزندتان را جدی بگیرید. بدانید مسائل بظاهر جزیی برای آنان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. پس حداقل به صحبت‌هایش با دقت گوش دهید و پاسخ مناسب بدهید. از بازگو کردن مسائل وی برای دیگران نیز بشدت خودداری کنید.به احتمال زیاد در این زمان او می‌خواهد به تنهایی در منزل بماند یا حتی خودش از خواهر یا برادر کوچک‌ترش مراقبت کند.توجه داشته باشید میزان استقلال او یک حد خاص ندارد و به توانایی‌ها و قابلیت‌هایش بستگی دارد. برای مثال تا چه حد قادر است در شرایط اضطراری با اتخاذ تصمیم صحیح اوضاع را رو به راه کند.

به گزارش مهر، فرزندان تمایل دارند متفاوت به نظر برسند، اما همواره بر شما تکیه کنند. به عنوان مثال، برای خارج شدن از منزل اجازه می‌گیرند یا تقاضای پول توجیبی می‌کنند، اما کمی فاصله نیز می‌گیرند.تمایل به استقلال، بخشی از روند نوجوانی را تشکیل می‌دهد که با احساسات پیچیده و متغیری نیز همراه است. شما به عنوان والدین نقش مهمی در این مرحله دارید و می‌توانید با حمایت از آنها اطمینان خاطر لازم را برای حرکت بدهید.

او فقط یک نوجوان است

خیلی از والدین نسبت به رفتار‌های فرزند نوجوانشان واکنش‌های قهری و نامناسب انجام می‌دهند، در واقع این والدین رفتار‌های او را خارج از حساسیت‌های سنی می‌سنجند و این موضوع فقط به تشدید برخورد‌ها منجر می‌شود.نوجوان شما اگر نافرمانی می‌کند، اگر در ظاهر و پوشش خلاف سلیقه شما عمل می‌کند، اگر سعی دارد مخالفت‌هایی با شما داشته باشد، همه و همه اینها اقتضای سن اوست که فقط در چارچوب رابطه درست و دوستانه می‌توانید به کیفیت رابطه با او بپردازید.

به نظر می‌رسد والدین باید این مساله را مد نظر داشته باشند که طی کردن این مرحله گذار و مشکلات روحی دوران بلوغ برای آنها نیز آسان نیست و بیشتر از هر زمانی به توجه و محبت منطقی والدین نیاز دارند.


[ دوشنبه 89/2/13 ] [ 7:9 عصر ] [ علیرضا جهانبخشی ]

21-   را هکارهای مقابله با ناتوی فرهنگی در کشور و جوانان «ناتوی فرهنگی

 __برای مقابله با تهدیدهای «ناتوی فرهنگی» می‌بایست «اوپک فرهنگی» تشکیل شود.

__نقشه مقابله با «ناتوی فرهنگی» باید ترسیم شود
__«ناتوی فرهنگی» غرب می‌بایست با ایجاد شورای فرهنگی و راهبردی به ترسیم نقشه مقابله با ناتوی فرهنگی که در آینده هجوم آن‌ها را خواهیم دید، پرداخت.
__«ناتوی فرهنگی» نشانگر تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی دشمنان و آنهایی است که اسلام را مانع جدی اهداف خود می‌دانند،
__ به نوعی ظرفیتی‌ را ایجاد کنیم که با تبین فرهنگ بومی ایرانی و اسلامی همه اقوام بتوانند از فرهنگ خود استفاده نموده  در کنار هم قرار گیرند.
 
__باید تلاش کرد زمینه‌های وحدت ملل اسلامی را پدید آورد تا بتواند تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی کشور در مقابله با استکبار باشد.
__مقابله با «ناتوی فرهنگی» پیرایش چهره فرهنگی کشور را طلب می‌کند
__پیرایش چهره فرهنگی کشور یکی از راه‌های مبارزه با «ناتوی فرهنگی» است، چون بسیاری تهاجم فرهنگی را یک توهم می‌دانند.
__دستگاه‌های فرهنگی می‌بایست پایه‌های ایمان روشن‌بینانه و به دور از خرافه را در ذهن نسل جوان تقویت و ایمان به دین، انقلاب، استقلال کشور و آینده‌ای روشن را در دل و ذهن مردم استوار کند.
__انقلاب اسلامی یک حرکت فرهنگی است، اما متاسفانه در سال‌های گذشته فرهنگ در بین سیاستگذاران مغفول بوده و این افراد با طرح بهانه‌هایی چون وجود جنگ تحمیلی، توسعه سیاسی و سازندگی توجهی به فرهنگ نداشتند. این کار باعث فرار مسئولان از اهتمام جدی به فرهنگ شد و در نهایت رهبری نگران هستند که دولت جدید هم با اولویت دادن به مسایل اقتصادی و سیاسی، باعث به فراموشی سپرده شدن مقولات فرهنگی و غفلت از توطئه‌‌های فرهنگی غربی‌ها تحت نام «ناتوی فرهنگی» شوند.
__توسعه بدون توجه به موضوعات انسانی و اجتماعی توسعه‌ای ناقص است و پیرایش چهره فرهنگی کشور هم مستلزم یک عزم جدی است

__بطوریکه در برنامه چهارم توسعه به محورهای توسعه فرهنگی اشاره و تاکید شده است که دولت باید به اعتلای معرفت و بصیرت دینی در سایه قرآن و اهل بیت، تقویت فضایل اخلاقی، تقویت روحیه ایثار و شهادت، تقویت وحدت ملی و مقابله با تهاجم فرهنگی توجه کند.
__بیداری و روشنگری راه مقابله با «ناتوی فرهنگی» است
--  عزم همگانی نیازمندیم و باید به یک خودباوری فرهنگی رسیده و آن را حفظ کنیم.
-- تهاجم فرهنگی را در غالب پوشش لباس‌ها، مدل‌ها
-- استحاله فرهنگی اصیل ایرانی و رهکار ان پی بردن به اصالت اولیه مقدم بر اصالت ثانوی  برای جلوگیری از هجوم و رقابت با فرهنگ بختیاری از طرف خرده فرهنگ های محلی
- در دوران صدر اسلام هنگامی که جنگ میان کفار و مسلمانان رخ می‌داد، ---علاوه بر جنگ، کفار اسلام و مسلمانان را تحریم می‌کردند و می‌آمدند برنامه‌های خود را در قالب متون دینی پیدا می‌کردند و در این بین اقدامات پیشگیرانه باعث شد که مردم الگوهای اصیل اسلامی را بشناسند.
باید سهم اصیل فرهنگی خود را در نظر گرفته و وارد عمل شویم. در آن دوران برای گسترش اسلام و پیروزی انقلاب همه بسیج شدند و باید همه در دفاع از دستاوردهای فرهنگی تلاش کنند و مسئولان نیز در این باره باید برنامه‌هایی ندارند و صدا و سیما خود مبلغ فرهنگ غرب است   نه کمک به پویایی فرهنگ بختیاری و محلی
-- هم‌اندیشی، حمایت و نظارت نیازمندیم و هنر را در اختیار گسترش فرهنگی و اسلامی قرار دهیم

- باید تلاش کنیم تا به یک خودباوری برسیم و بدانیم که فرهنگ اصیلی را داشته و باید آن را حفظ کنیم. باید همه امکانات را برای مقابله در اختیار بگیریم.
-- ماندگاری فرهنگ اصیل ایرانی

--: دین اسلام الگویی است برای مقابله با تهاجم فرهنگی.

 نتیجه:

 امروز جوان بختیاری از تاریخ و هویت خود در حال فاصله گرفتن است

و ناتوی فرهنگی غرب فراروی جوانان از مقوله های است که اندیشه ها و فکر و اینده جوانان ایرانی را بمخاطره می اندازد و برای جلوگیری از ناتوی فرهنگی بستر فرهنگی اسلام و بومی و محلی کار ساز خواهد بود ./ وسلام

  منابع مورد استفاده

نماز حجه السلام قرائتی

وب سایت اقای فرشاد جهانبخشی در مورد بختیاری ها

 www.1079.blogfa .com

ماهنامه تربیت از شماره 1 تا 99

 

بیشتر کتاب‏هایى که در مورد حضرت نوشته شده است، از «غیبت‏» نعمانى و «کمال الدین‏» صدوق و «غیبت‏» شیخ طوسى گرفته تا بیشتر کتاب‏هاى امروزى هم‏چون «دادگستر جهان‏» ، «امامت و مهدویت‏» ، «سیماى امام مهدى‏» و . . . .
2.
تاریخ سیاسى غیبت امام دوازدهم، دکتر جاسم حسین و تاریخ عصر غیبت، پور سید آقایى، عاشورى، جبارى و حکیم .
3.
قیام و انقلاب مهدى (عج)، شهید مرتضى مطهرى .
4.
و اعظم خلاف بین الامة خلاف الامامة اذ ما سل سیف على قاعدة دینیة مثل ما سل على الامامة فى کل زمان‏» ، ملل و نحل، ج 1، ص 24 .
5.
اشاره به آیه‏ى 3 سوره‏ى مائده .
6.
و لم یناد بشى‏ء ما نودى بالولایة‏» وسائل الشیعة، ج 1، ص 10، ح 10 .

7.
ر . ک: چشمه‏در بستر (تحلیلى از زمان‏شناسى حضرت زهرا علیها السلام)مسعود پورسید آقایى، ص 48 .

8.
فاطر، 15 .


9.
کافى، کتاب حجت، باب غیبت، روایت 29، الغیبة، نعمانى; کمال الدین، صدوق (این دعا در این سه کتاب مجموعا به شش طریق روایت‏شده است .)

10.
فاطر، 15 .

1.
آل عمران، 101 .

 12. آن‏ها وسیله‏ى هدایت، بیان، امن، کرامت، نور، فلاح، ذکر، رحمت و بشارت هستند . آن‏ها شهداء، هداة، ولاة امر، خزانه‏ى علم، خلف و امین خدا هستند . آن‏ها امامان، انیس، شفیق، حصن و حافظ هستند . آن‏ها شاهد، مبشر، نذیر، فرمان‏فرما، معلم و حامل وحى هستند (اصول کافى، صص 190- 201 .)
13.
برخى براى اثبات امامت از دلایل دیگرى استفاده کرده‏اند . ر . ک: کتاب‏هاى فلسفى و کلامى و متن سخنرانى آیت‏الله سبحانى
14.
ر . ک: بنیادهاى علم سیاست، عبدالرحمن عالم، صص 239 و 367 .
15.
و هیئى لنا من امرنا رشدا (کهف، 10); اراد بهم ربهم رشدا (جن، 10 .)
16.
قسط غیر از عدل و بالاتر از آن است . عدل در برابر ظلم و قسط در برابر جور است . عدل به معناى مساوات و در شرایط یکسان، مساوى برخورد کردن است و قسط به معناى بهره و نصیب است‏یعنى بهره و نصیب هر کس (پدر، مادر، همسر، دوست و) . . . را دادن . و این بالاتر از عدل است . چه بسا کارى عادلانه باشد ولى قسط نباشد .

7.
مائده، 3 .

18.
الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام‏» . زیارت عاشورا .

9.
من مات على حب آل محمد مات شهیدا» . بحارالانوار، ج 65، ص 137 .


[ دوشنبه 89/2/13 ] [ 7:7 عصر ] [ علیرضا جهانبخشی ]
<< مطالب جدیدتر           

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 164848

گریزون

  • مهم نیوز