سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فوتبال
 
قالب وبلاگ
مهندسی ارزش یعنی کوشش سازمان یافته برای تحلیل عملکرد سیستم ها به منظور دستیابی به عملکرد مطلوب با حداقل هزینه

 رویکردی مناسب برای دستیابی به بالاترین ارزش برای هر واحد پولی که هزینه می شود

 تعیین و حذف ویژگیهای از منحصول و خدمات که هیچ ارزش افزوده ای ندارند و ازاما" محصول را نقض نمی نمایند

 یک تکنیک مدیریتی است که بدنبال موازنه بهتر میان هزینه قابلیت اطمینان و عملکرد یک محصول یا فرایند است

مهندسی ارزش متدولوژی قدرتمند بازنگری طرح ها و پروژه های عظیم عمرانی و صنعتی با هدف ایجاد صرفه جویی مالی همزمان با حفظ یا ارتقای کیفیت طرح هاست. این متدولوژی طبق آنچه در بند (ج) ماده 61 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور آمده و در قانون برنامه چهارم نیز مورد تاکید قرار گرفته است، چندی است که مورد توجه جدی سازمان ها، دستگاه های اجرایی و مراکز مختلف دولتی و خصوصی قرار گرفته است.

مهندسی ارزش با عمر کمی بیش از نیم قرن، متدولوژی است کارکردگرا برای حل مسایل، کاهش هزینه ها و به طور همزمان بهبود عملکرد و کیفیت. ایم متدولوژی با شناسایی و ارتقای شاخص های ارزش و به کارگیری تکنیک های خلاقیت، تحلیل کارکرد و ارزیابی در قالب یک تیم و گروه مشخص، رضایت مشتری را افزایش می دهد و به ارزش
سرمایه گذاری می افزاید.

طبق تعریف انجمن بین المللی مهندسین ارزش (SAVE International)، مهندسی ارزش همان تحلیل ارزش است با این تفاوت که بر کاربرد آن در مرحله توسعه و طراحی یک محصول، خدمت و یا حتی یک پروژه تاکید می شود.
ضروری است برنامه ریزی برای انجام خدمات این متدولوژی، به گونه ای باشد که مانعی در برابر پیشرفت پروژه ها ایجاد نکند و کمترین تاثیرات را در برنامه زمان بندی ایجاد نماید. از این رو به منظور بهره گیری هرچه بیشتر از قابلیت های بهبود و پیشگیری از تکرار بازنگری ها و طراحی های زمان بر، توصیه می شود مطالعات مهندسی ارزش، در مراحل نخستین و فازهای اولیه پروژه ها صورت پذیرد. این مطالعات در مراحل امکان سنجی طرح ها و پروژه ها، کلان نگر و در مرحله طراحی تفضیلی و اجرای پروژه ها، جزئی نگر است. بنابراین هرچند بیشتر این متدولوژی در عمل، در گرو حمایت مدیریت سازمان ها و تاکید ایشان بر توجه به ارزش، از مراحل طراحی تا مرحله تولید است.

اصول کلیدی مهندسی ارزش

مهندسی ارزش به این دلیل از دیگر رویکردهای مدیریتی متمایز است که به طور همزمان الگوی مدیریت، پویایی مثبت افراد، ملاحظات محیط خارجی و داخلی و استفاده موثر از روش ها و ابزارها را مد نظر قرار می دهد.

بهترین زمان اجرای متدولوژی مهندسی ارزش

با در نظر گرفتن کارکرد و هزینه به عنوان بردار با توجه به شکل زیر، ارزش می تواند به چند حالت تقسیم شود. حالت
ایده ال مطالعه مهندسی ارزش می تواند زمانی که کارکرد بهبود و هزینه ها کاهش می یابد در نظر گرفته شود.

وضعیت مهندسی ارزش در دنیا

به کارگیری مهندسی ارزش در دنیا دستاوردهای چشمگیری داشته است. کهنه کارترین و معتبرترین مرجع علمی و صنفی مهندسی ارزش در دنیا، انجمن بین المللی مهندسین ارزش آمریکا موسوم به SAVE International است. این مرجع علاوه بر تدوین استانداردهای عملیاتی، در زمینه ترویج متدولوژی مهندسی ارزش و تربیت متخصصان آن فعالیت های گسترده ای دارد. همچنین به جز SAVE International ، انجمن ها، مراکز و شرکت های متعدد دیگری در کشورهای مختلف دنیا فعالیت دارند. از جمله انجمن VDI در آلملن، CSVA در کانادا، AFVA در فرانسه، IVM در انگلیس، SJVE در ژاپن، INVEST در هندوستان، SIVE در ایران و مراکز و شرکت هایی در استرالیا، اتریش، عربستان و بسیاری از کشورهای دیگر. بسیاری از این انجمن های ملی شاخه ای از SAVE Int. به شمار می آیند.

هر 1 دلار هزینه برای انجام مطالعات مهندسی ارزش در کشوری مثل عربستان، 400 دلار صرفه جویی مالی به دنبال داشته است. در همین کشور بیش از 2 میلیارد دلار کاهش هزینه بر روی حدود 700 مورد مطالعه پروژه های سازه ای و صنعتی گزارش شده است. در آمریکا هر 1 دلار هزینه مهندسی ارزش، بین سال های 1972 تا 1995 رقمی بین 15 تا 30 دلار صرفه جویی در بر داشته است. در کشور ما ایران گزارش های مربوط به مطالعه پروژه ها همزمان با برگزاری کارگاه های آموزشی، نسبتی بین 1 به 20 تا 10 به 90 و حتی در موردی 1 به 1000 را نشان می دهد. درصد این صرفه جویی ها نیز بین 5 تا 30 درصد و در مجموع بیش از 2300 میلیارد ریال بوده اند. رقم این گونه صرفه جویی ها در آمریکا تا 5 میلیارد دلار نشان داده شده است.

در برخی موارد دستاورد مهندسی ارزش یک پروژه و منابع مالی صرفه جویی آن می تواند منجر به اتمام چندین پروژه نیمه کاره یا شروع چند پروژه جدید شود.


[ جمعه 89/5/29 ] [ 7:32 عصر ] [ علیرضا جهانبخشی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 38
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 164862

گریزون

  • مهم نیوز